Η CURRENT Athens είναι μία πλατφόρμα μη ιεραρχικής προώθησης της σύγχρονης τέχνης.
Τετάρτη-Σάββατο: 12:00-20:00,
ή με ραντεβού
(κλειστά 12-28 Αυγούστου)
Ποια είναι η φύση του φαινομενικού κόσμου μας; Είναι άραγε τόσο συμπαγής και ακλόνητος όσο μια πόλη από ατσάλι και γυαλί; Ή μήπως τόσο φευγαλέος και εφήμερος όσο μια ανεπαίσθητη νότα από λιβάνι σε ένα άδειο δωμάτιο ιερού; Οι δέκα πίνακες στο Trick of Sight του Leidy Churchman αποκαλύπτουν οράματα, όνειρα και ξόρκια για την εξερεύνηση αυτού του θεμελιώδους ερωτήματος.
Ο τίτλος της έκθεσης προέρχεται από ένα κεφάλαιο του Finding Rest in Illusion, ενός επιδραστικού θιβετιανού βουδιστικού κειμένου του σπουδαίου δασκάλου του 14ου αιώνα Longchenpa. Η τρίτομη πραγματεία είναι ουσιαστικά ένας αναλυτικός οδηγός για την πραγμάτωση στη ζωή μας. Στο κεφάλαιο με τίτλο Trick of Sight, έχουμε προχωρήσει ήδη αρκετά το ταξίδι μας, με οδηγίες για να δούμε όλα τα φαινόμενα σαν ένα παιχνίδι του μυαλού, χωρίς καμία ουσία, αλλά πλούσιο σε δυνατότητες.
Προσωπικοί στην εικονογραφία τους και στην εξερεύνηση της βουδιστικής φιλοσοφίας, οι πίνακες αυτοί υπάρχουν μέσα σε ένα πλαίσιο και ένα λεξιλόγιο εμπειρίας που αντηχεί μέσα σε όλους μας. Οικογένεια, φίλοι, αγάπη, λαχτάρα, χαρά και απόγνωση. Όλα περιλαμβάνονται στην πρόσκληση του Churchman να καταδυθούμε στα βάθη της δικής μας κατανόησης του τι είναι τι.
Το δικό τους πνευματικό ταξίδι, ένα μονοπάτι από το κλασικό Ζεν ως το εσωτερικό θιβετιανό τάντρα, παρέχει ένα έδαφος για αυτές τις εξερευνήσεις. Αλλά σχεδόν κάθε αίσθηση του ιερού σε αυτές τις εικόνες δημιουργείται από μια αλχημεία της καθημερινότητας που υπερβαίνει κάθε συγκεκριμένη θρησκευτικότητα.
Ταυτόχρονα τρυφεροί και πληθωρικοί, οι πίνακες ανασκάπτουν και ανασυνθέτουν λέξεις και αντικείμενα σε συναρπαστικές σειρές που αναγκάζουν τον θεατή να βρει το δικό του κλειδί. Συχνά πονηρά χιουμοριστικοί, εξορύσσουν το συνηθισμένο με μια απλοϊκή ακρίβεια που ενίοτε υποχωρεί και δίνει τη θέση της σε ένα παιχνίδι κρυφτό γεμάτο χαρά. Όπου κι αν πέφτει το μάτι, κάτι φαίνεται να συμβαίνει πάντα στην κόψη της όρασης του καθενός.
Ο Churchman χρησιμοποιεί εδώ και καιρό τη ζωγραφική λέξη ως μέρος του καλλιτεχνικού του λεξιλογίου. Προηγούμενα έργα του έδειχναν εξώφυλλα βιβλίων, πινακίδες, κουτιά πίτσας και πιστωτικές κάρτες. Παρ’ όλα αυτά, στο Trick of Sight, οι λέξεις προκύπτουν από την εσωτερική ροή μιας φυσικής εμπειρίας. Στον μικρό και ευχάριστο πίνακα Sentence, αυτή η λέξη εμφανίζεται πάνω από δυσανάγνωστα καλλιγραφικά σκαριφήματα του μωβ και του λευκού, πάνω από ένα βαθύ γαλαζοπράσινο φόντο. Υπάρχει μια αίσθηση κατεπείγοντος που μεταφέρεται στο πινέλο, αλλά εμείς καλούμαστε να αναλύσουμε το νόημα αυτής της στιγμής.
Σε μεγαλύτερα έργα με πολλές λέξεις, μπαίνει στο παιχνίδι ένα είδος βιαστικής οπτικής ποιητικής. Στο Bardo Cargo, έναν από τους μεγαλύτερους πίνακες της σειράς, ο Churchman χρησιμοποιεί μια εξαιρετικά απίθανη γεωγραφία που βρίθει από πληροφορίες τόσο από λέξεις όσο και από εικόνες. Μητέρα, γιαγιά, αγάπη, αγάπη καμηλοπάρδαλης, πρόσωπο και μαξιλάρι είναι μερικές από τις λέξεις που περιλαμβάνονται. Δύο δοχεία, που στο ένα αναγράφεται η λέξη πόνος και στο άλλο η λέξη χαρά, περιλαμβάνουν ένα υγρό που μεταφέρεται από το ένα δοχείο στο άλλο. Σχήματα σαν παράθυρα προσφέρουν θέα στις καταστάσεις της μοναξιάς, της απόγνωσης, της απληστίας, της ανασφάλειας και του φόβου. Αλλά τα ίδια τα παράθυρα μοιάζουν να διαλύονται σαν αυτά τα συναισθήματα. Είναι άραγε το μαύρο τετράγωνο στο κέντρο του καμβά, με τις λέξεις «το κτίριο» ζωγραφισμένες μέσα του, μια αναπαράσταση του μυαλού του Churchman; Και είναι οι λέξεις και οι εικόνες που το περιβάλλουν απλώς διακριτικές γωνίες επίγνωσης της συνεχούς και αδιάκοπης ροής των σκέψεών μας;
Το φωτεινό κίτρινο φόντο με το ρομβοειδές πλέγμα και τα ζωντανά νύχια που παραβιάζουν τα όρια του Bar- do Cargo θυμίζουν το Mountains Walking του Churchman. Αυτό το τρίπτυχο μήκους 10 μέτρων έκανε μεγάλη αίσθηση στην Μπιενάλε του Whitney το 2022, με την αναφορά του στα Νούφαρα του Μονέ, και στηριγμένο σε ογκώδη καβαλέτα με σκαλισμένα νύχια από ξύλο καρυδιάς στη βάση τους. Στο μεταξύ, στο Bardo Cargo, φωτεινά σύννεφα που σχηματίζουν τη λέξη «συμπόνια», αιωρούνται σε ολόκληρη την επιφάνεια αυτού του ζωντανού άτλαντα.
Σε μια στιγμή που ο κόσμος μας μοιάζει όλο και περισσότερο σε ροή, οι τελευταίοι πίνακες του Churchman αντικατοπτρίζουν ένα μεγάλο ταξίδι που δεν το περιορίζει ο χρόνος. Το έργο του Churchman αντανακλά πάντα μια ανυπόκριτη έρευνα στη φύση της ύπαρξης, από την καμπύλη ενός κοχυλιού μέχρι το πρόσωπο μιας γάτας που μοιάζει έτοιμη να ορμήσει. Οι πίνακες στο Trick of Sight «λικνίζονται» αριστοτεχνικά ανάμεσα στον ορατό και τον αόρατο κόσμο, προσκαλώντας μας να βιώσουμε μια αίσθηση απολαυστικής μετατόπισης όπου εικόνες, ιδέες και συναισθήματα, αναδύονται και εξαφανίζονται στην άμεση εμπειρία του Τώρα.
Κείμενο της Gayle Hanson
Leidy Churchman, Elephant Stream, detail, oil on linen, 48.26 x 58.42 cm, 2023