Η CURRENT Athens είναι μία πλατφόρμα μη ιεραρχικής προώθησης της σύγχρονης τέχνης.

in every moment

Επιμέλεια: Ολυμπία Τζώρτζη
Είσοδος: Δωρεάν
Εγκαίνια: 09.06.2023, 18:00
09.06.2023-22.06.2023

Τετάρτη-Παρασκευή: 16:00-20:00,
Σάββατο: 14:00-20:00
και κατόπιν αιτήματος: hello@callirrhoe.info
(Τοποθεσία: Καλλιρόης 122)

Προσθήκη στο ημερολόγιο 2023:06:09 18:00:00 2023:06:22 23:20:00 Europe/Athens in every moment in every moment - More informations on /el/events/event/4450-in-every-moment Callirrhoë Ολυμπία Τζώρτζη

Με χαρά η Callirrhoë θα ήθελε να επιστήσει την προσοχή σας στην πρώτη ατομική έκθεση του Nasan Tur στην Αθήνα στις 9 Ιουνίου 2023. Η έκθεση θα αποτελείται από τέσσερα έργα τέχνης που αντιπροσωπεύουν την ευρεία διεπηστιμονική καλλιτεχνική πρακτική του Nasan Tur. Μέσα από τα επιλεγμένα έργα, ο καλλιτέχνης διερευνά έννοιες ευπάθειας, μνήμης και αντίστασης. Το έργο του αντιμετωπίζει τους κοινωνικούς αγώνες σχολιάζοντας τόσο έμμεσα όσο και άμεσα τις συγκρούσεις και τις αποτυχίες των εκάστοτε ιδεολογιών. Παρά τα πολιτικά και κοινωνικά τους θέματα, τα έργα του είναι συχνά χιουμοριστικά και μερικές φορές σκανδαλώδη. Αμφισβητεί τα καθιερωμένα στερεότυπα και το πώς το κάθε άτομο βρίσκει τρόπους να εφεύρει εκ νέου τις πραγματικότητες. Ο Tur απεικονίζει συγκεκριμένες εικόνες, σχεδόν εγκόσμιες και αόριστες, σαφείς αλλά διφορούμενες.

Μέσα από την εγκατάσταση πολυμέσων «Memory as Resistance» ο Nasan Tur περιγράφει την παραστατική πράξη του εντοπισμού της μνήμης. Σημείο εκκίνησης είναι πορτρέτα δημοσιογράφων που δολοφονήθηκαν λόγω της ερευνητικής και ασυμβίβαστης εργασίας τους στα πολιτικά συστήματα. Οι φωτογραφίες που τσαλακώνονται θυμίζουν στον θεατή μια πράξη αφαίρεσης της εικόνας, σαν να σβήνουν μια ανάμνηση από το μυαλό κάποιου. Σε μια άλλη πράξη, ο Tur ισιώνει τα χαρτιά ξανά, χαϊδεύοντας σχεδόν με αγάπη την εφημερίδα, αποκαλύπτοντας τους δημοσιογράφους που εξαφανίζονται. Με κάθε επανάληψη το χαρτί φθείρεται όλο και περισσότερο, όπως μια ανάμνηση που ξεθωριάζει, αλλά πάντα είναι παρούσα. Η απομνημόνευση του παρελθόντος παρουσιάζεται ως  μια απόφαση να θυμηθείς και να μην ξεχάσεις, ως μια μορφή αντίστασης. Είναι μια πράξη ισορροπημένη μεταξύ καταστροφής και αποκατάστασης, κάτι που συναντάμε και στο μνημειώδες έργο χαλί.

Σημασία δεν έχει μόνο η ευαλωτότητα του σώματος, αλλά και η πιθανή ευπάθεια του ίδιου του υλικού. Ανιχνεύοντας κανείς πολιτισμικές αφηγήσεις του παρελθόντος, μπορεί εύκολα να έρθει αντιμέτωπος με μια οδυνηρή αποκάλυψη συστρεφόμενων δομών. Ο Tur «εμφανίζει» διακοσμητικές υφές καθώς καίει της θηλιές από ένα χαλί. Μέσω του στοιχείου της φωτιάς, η αλήθεια αναδύεται και τα καμένα υπολείμματα του παρελθόντος μας αποκαλύπτουν βάναυσα τις εγγενείς δομές. Οι διαφορετικές πραγματικότητες που γίνονται ορατές δεν μας θυμίζουν μόνο όμορφες και πολύχρωμες ιστορίες αλλά και κάποιες σκοτεινές πλευρές.

Για το έργο "Παραλλαγές του Καπιταλισμού", ο Nasan Tur είχε πάνω από 41.000 ορθογραφικές παραλλαγές της λέξης κεφάλαιο στα γερμανικά, καθορισμένες από έναν προγραμματισμένο αλγόριθμο, οι οποίες φωνητικά ακούγονται σαν "κεφαλαίο". Αρκετές εκατοντάδες παραλλαγές αυτού έχουν σχεδιαστεί με μελάνι σε χειροποίητο θιβετιανό χαρτί. Κάθε σχέδιο είναι μοναδικό, χρονολογείται και υπογράφεται από τον καλλιτέχνη. Η παραγωγική διαδικασία έρχεται σε πλήρη αντίθεση με αυτό που συνήθως κατανοείται με τον όρο «καπιταλισμός». Πρόκειται για την αλληλεπίδραση μηχανικής και χειρωνακτικής εργασίας και για την κριτική της μαζικής παραγωγής. Ταυτόχρονα αμφισβητεί τις πεποιθήσεις μας γύρω από τις έννοιες της εργασίας, της ποιότητας και της αυθαιρεσίας όλων των πολιτικών συστημάτων.

Το έργο «Fragments» επαναδιαπραγματεύεται την απώλεια ιστορικών αντικειμένων, επικεντρώνοντας το ενδιαφέρον σε κάτι που πλέον δεν είναι ορατό αλλά κάποτε ήταv. Μέρη σωμάτων από ιστορικά αγάλματα, όπως κεφάλια, χέρια, δάχτυλα ή πόδια κλάπηκαν για να τεθούν προς πώληση, εξηγεί ο Nasan Tur. Τα ιστορικά αγάλματα μπορούν «να θεωρηθούν ως σύγχρονοι μάρτυρες οικονομικών κρίσεων, κοινωνικών αλλαγών και θρησκευτικού φανατισμού». Ο Tur αποκαθιστά μέρη του σώματος που λείπουν ως μια μορφή καλλιτεχνικής αντίστασης. Δεν πρόκειται για ανώνυμες αναπαραγωγές, αλλά για αντίγραφα μερών του σώματος του ίδιου του καλλιτέχνη. Μέσω αυτής της διαδικασίας, τα πρόσφατα δημιουργημένα μέρη του σώματος όχι μόνο γίνονται αυτόνομα γλυπτά, αλλά βοηθούν στην επαναφορά του «χαμένου» στη συνείδηση μας.

Nasan Tur (γεν. 1974 στην Οφενμπάχ) έχει συμμετάσχει στην documenta14, την 10η Μπιενάλε Κωσταντινούπολης και την 6η Μπιενάλε της Ταϊπέι όπως επίσης έχει εκθέσει σε ιδρύματα όπως το Palais de Tokyo, το Centre Pompidou στο Παρίσι, το Schirn Kunsthalle στην Φρανκφούρτη, το Hamburger Bahnhof στο Βερολίνο, το Städel Museum στην Φρανκφούρτη, το Maxxi Museum στη Ρώμη. Το 2012 βραβεύθηκε με το Will Grohmann Prize της Ακαδημίας Τεχνών του Βερολίνου και το 2014 με το Villa Massimo Prize της Deutsche Akademie Rom. Ο Nasan Tur είναι καθηγητής στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα  Spacial Strategies στην Ακαδημία Τεχνών Weißensee του Βερολίνου. Η ατομική του έκθεση με τίτλο “Hunted” στην Berlinische Galerie στο Βερολίνο θα διαρκέσει εώς την 1 Απριλίου, 2024.

 

in every moment