Η CURRENT Athens είναι μία πλατφόρμα μη ιεραρχικής προώθησης της σύγχρονης τέχνης.
Παρασκευή: 14:00-20:00
Σάββατο: 12:00-18:00
Το Aetopoulos και το Protocinema παρουσιάζουν την έκθεση των peers at httpdot.net με τίτλο blockchain is… / …for nothing [το blockchain είναι… / …για το τίποτα], στο artist-run space Aetopoulos στην Αθήνα. Η έκθεση περιλαμβάνει νέα έργα, που συνδυάζουν τη λογική του blockchain με θεωρίες της τέχνης και, συγκεκριμένα, με εκείνη της αποϋλοποίησης του καλλιτεχνικού αντικειμένου.
Στο κείμενό τους «The Dematerialization of Art» [Η αποϋλοποίηση της τέχνης] (1968), η Lucy Lippard και ο John Chandler καταλήγουν ότι: «Εξακολουθούμε να μην γνωρίζουμε πόσο λιγότερο μπορεί να είναι το ‘τίποτα’. Έχουμε άραγε φτάσει σε ένα τελικό μηδενικό σημείο με τους μαύρους πίνακες, τους λευκούς πίνακες, τις ακτίνες φωτός, το διαφανές φιλμ, τις σιωπηλές συναυλίες, την αόρατη γλυπτική ή οποιοδήποτε από τα άλλα έργα που αναφέρθηκαν παραπάνω; Δεν φαίνεται πιθανό».
Η έκθεση blockchain is… / …for nothing εξετάζει την ασυμφωνία ανάμεσα στην αισιόδοξη ιδέα ότι το blockchain μπορεί μια μέρα να κάνει το αδύνατο δυνατό και στην έλλειψη στοιχείων που να το αποδεικνύουν, μέχρι στιγμής. Τα έργα διερευνούν τρεις βασικές πτυχές του blockchain: τις κρυπτογραφικές συναρτήσεις κατακερματισμού (cryptographic hash functions), τις ψηφιακές υπογραφές (digital signatures) και την απόδειξη εργασίας (proof-of-work). Η διαχρονική σύγκρουση μεταξύ ελπίδας και αμφιβολίας εκφράζεται με μια νέα γλώσσα, προτείνοντας έναν διάλογο μεταξύ των πτυχών που μόλις αναφέρθηκαν και πτυχών της εννοιολογικής τέχνης.
Οι peers at httpdot.net θα εκθέσουν πέντε μεμονωμένες προβολές, μια ηχητική εγκατάσταση και ένα πρόσθετο έργο.
Η πρώτη προβολή, με τίτλο blockchain is... [το blockchain είναι…] (2019), είναι μονοκάναλη και αποτελείται από προτάσεις με τη φράση «blockchain is», συλλεγμένες από περισσότερες από χίλιες ιστοσελίδες. Οι προτάσεις αυτές συνοψίζουν τους τρόπους με τους οποίους οι άνθρωποι κατανοούν, περιγράφουν και ερμηνεύουν το blockchain –τρόπους που θυμίζουν πρώιμες προσπάθειες περιγραφής του Διαδικτύου. Η αίσθηση που δημιουργείται εντός της έκθεσης είναι ότι κυριολεκτικά βρίσκεται κανείς μέσα σε ένα μυαλό ή σε έναν υπολογιστή, σε ένα ντους πληροφοριών. Το ηχητικό έργο blockchain will [το blockchain θα…] (2019) περιλαμβάνει προτάσεις –και πάλι συλλεγμένες από περισσότερες από χίλιες ιστοσελίδες– που αποτυπώνουν τις προσπάθειες διαφόρων ανθρώπων με ποικίλα κίνητρα να εκφράσουν τις προσωπικές τους προσδοκίες και οράματα για το blockchain.
Στο πιο μακρινό άκρο του φάσματος των αποϋλοποιημένων έργων τέχνης, το nothing [τίποτα] (2019) δεν είναι κυριολεκτικά τίποτα, και φέρει την ψηφιακή υπογραφή του/της the artist –πρόκειται για ψευδώνυμο κάποιου/ας ομότιμου (peer) στο httpdot.net. Θα μπορούσε η τεχνολογία του blockchain να καταστήσει δυνατή την ψηφιακή επαλήθευση ενός πράγματος ή μιας ενέργειας που δεν έχει φυσική υπόσταση; Το nothing όχι μόνο φαντάζεται αλλά και αποδεικνύει ότι το «τίποτα» είναι ένα έργο του/της the artist.Μπορεί να ελέγξει κανείς την αυθεντικότητα αυτού του έργου μην παρέχοντας δεδομένα εισόδου (no input) σε οποιοδήποτε πρόγραμμα που υπολογίζει sha-256 κρυπτογραφικές τιμές κατακερματισμού και συγκρίνοντας το αποτέλεσμα με την τιμή που παρέχεται στο πιστοποιητικό γνησιότητας. Επίσης, μπορεί κανείς να επαληθεύσει την ψηφιακή υπογραφή μέσω του δημόσιου κλειδιού (public key) του/της the artist. Η έκφραση στο πιστοποιητικό γνησιότητας διαβάζεται με δύο τρόπους στα αγγλικά: «Το παρόν έγγραφο βεβαιώνει ότι τίποτα δεν είναι ένα αυθεντικό έργο του/της καλλιτέχνη/ιδας» ή «το παρόν έγγραφο βεβαιώνει ότι το nothing είναι ένα αυθεντικό έργο του/της the artist».
Αυτή η έκθεση διερευνά τη δυναμική μιας νέας γλώσσας μέσω της τεχνολογίας blockchain και τους τρόπους με τους οποίους αυτός ο λόγος εφαρμόζεται στην τέχνη και στη ζωή. Ακόμη και με τις αντιφάσεις της, και πλέον σε ταχέως μεταβαλλόμενες παγκόσμιες συνθήκες, αυτή η σημαντική δυναμική φτάνει έγκαιρα. Η εξέλιξη του blockchain φέρνει μια συναρπαστική δυνατότητα αλλαγής του τρόπου που σκεφτόμαστε την υλικότητα της τέχνης, και άλλες δυνατότητες που ξεπερνούν αυτή τη μη-ακόμα-διανοητή σκέψη.
Μια πρώιμη εκδοχή (v0.1) ενός κειμένου που αναλύει τα έργα και τις ιδέες πίσω από την έκθεση, καθώς και την ορολογία γύρω από το blockchain, είναι διαθέσιμη στη διεύθυνση https://httpdot.net/exh/BlockchainIs-ForNothing/
Το httpdot.net ιδρύθηκε το 2009 ως ένας κόμβος ομοτίμων του κινήματος ελεύθερου πολιτισμού (free culture). Τα έργα των ατόμων που συμμετέχουν στο httpdot.net βασίζονται στη γλώσσα της σύγχρονης τέχνης για να συλλογιστούν πάνω στην πολιτική των τεχνολογιών της πληροφορίας. Χαρακτηρίζονται κυρίως από την αισθητική του «πολυ-» και του «μη-». Όλα τα έργα στο httpdot.net διακινούνται ελεύθερα και παροτρύνουν τον καθένα και την καθεμία να γίνουν ομότιμοι και ομότιμες εξελίσσοντάς τα. Εκθέσεις τους (με διάφορα ψευδώνυμα) περιλαμβάνουν: 13η Μπιενάλε της Κωνσταντινούπολης «Mom, Am I a Barbarian?», σε επιμέλεια της Fulya Erdemci, «Contemporary art is for artists», ατομική έκθεση, BOEM*, Βιέννη, Αυστρία, και «.intuitions», ατομική έκθεση, Apartment Project, Βερολίνο, Γερμανία (όλες το 2013).
New art works by ‘peer at httpdot.net’ commissioned with support from SPOT Contemporary Art Projects, Istanbul.
Ευχαριστίες: Νάντια Γεραζούνη, Philip Nezer, Hans Ulrich Obrist, The Breeder, Αθήνα· Freya Murray, Alex Eagleton, Στέφανος Γιαννούλης, Michael Hornsby, Annelie Graf, Ανδρέας Αγγελιδάκης, Ulya Soley, Haro Cumbusyan, Mert Diner, Άγγελος Πλέσσας, Elizabeth Baribeau, Orhan "aib" Kavrakoğlu. Όλα τα ενσωματωμένα συστήματα στην έκθεση προγραμματίζονται από τον Bager Akbay και κυκλοφορούν ως ελεύθερο και ανοικτού κώδικα λογισμικό (FLOSS).
To Protocinema παρουσιάζει και αναθέτει την παραγωγή τέχνης που έχει επίγνωση του τόπου, ανά τον κόσμο. Παράγουμε έργα υψηλής καλλιτεχνικής ποιότητας που συνδιαλέγονται με το εκάστοτε συγκείμενο και είναι προσβάσιμα σε όλους μέσω δημόσιου προγραμματισμού. Μέσω της τέχνης, το Protocinema διεγείρει την ενσυναίσθηση με σκοπό την κατανόηση των διαφορών μεταξύ ποικίλων περιοχών. Ιδρύθηκε από τη Mari Spirito το 2011 και αποτελεί μη κερδοσκοπικό οργανισμό 501(c)3, χωρίς σταθερή βάση. Οι τοποθεσίες στις οποίες μεταφέρεται διαφέρουν ανάλογα με τις παγκόσμιες ανησυχίες και τις μεταβαλλόμενες συνθήκες επί τόπου.