Η CURRENT Athens είναι μία πλατφόρμα μη ιεραρχικής προώθησης της σύγχρονης τέχνης.
Δευτέρα-Παρασκευή: 18:00, 19:00, 20:00, 21:00, 22:00 / Σάββατο-Κυριακή: 11:00, 12:00, 13:00, 18:00, 19:00, 20:00, 21:00, 22:00
Εξορκίζουμε τους φόβους μας μόνο όταν τους κοιτάμε κατάματα» δηλώνει ο Dries Verhoeven (γενν. 1976) και αυτό ακριβώς μας καλεί να πράξουμε, μπαίνοντας κάτω από τη μαύρη τέντα με τη νέον επιγραφή Phobiarama που έχει στηθεί στην καρδιά της πόλης.
Θέαμα-εμπειρία εκτός Στέγης, η ζωντανή εγκατάσταση-περφόρμανς Phobiarama είναι η πιο πρόσφατη δουλειά του διεθνώς διακεκριμένου Ολλανδού εικαστικού και σκηνοθέτη, ο οποίος πριν από τρία χρόνια, στο πλαίσιο του 1ου Fast Forward Festival της Στέγης, παρουσίασε στους δρόμους της Αθήνας την αποκαλυπτική περιπατητική παράσταση No Man’s Land, με τους θεατές να έχουν για «οδηγό» τους έναν μετανάστη.
Το Phobiarama είναι μια site-specific εγκατάσταση εκτός Στέγης, προσομοίωση του σύγχρονου θεάτρου του φόβου: ένα αλλιώτικο «στοιχειωμένο σπίτι» σε μια λαβυρινθώδη διαδρομή που εξορκίζει όσα μας στοιχειώνουν.
Αλήθεια, εσάς τι σας φοβίζει περισσότερο; Μια εγκαταλειμμένη βαλίτσα σε ένα αεροδρόμιο; Το ενδεχόμενο εξόδου από το ευρώ; Η οικονομική κρίση, ο εθνικισμός και η άκρα Δεξιά; Η τρομοκρατία και η αστυνόμευση;
Σε παγκόσμια πρεμιέρα και σε συμπαραγωγή της Στέγης με το Holland Festival, η εγκατάσταση Phobiarama θεματοποιεί, εκθέτει και αποδομεί τις στρατηγικές του φόβου, καλώντας μας να αναμετρηθούμε μαζί τους όπως πρέπει, δηλαδή επί ίσοις όροις.
«Ποτέ άλλοτε δεν ήμασταν τόσο ασφαλείς και, συγχρόνως, τόσο τρομοκρατημένοι» διαπιστώνει ο Ντρις Φερχόφεν και μας θυμίζει: «Οι υποδοχείς του φόβου εδράζονται στον εγκέφαλό μας: στην αμυγδαλή, τους νευρώνες που ενεργοποιούν τα αντανακλαστικά μας όταν βρισκόμαστε σε κίνδυνο. Τελευταία, η αμυγδαλή μας κάνει υπερωρίες. Πολιτικοί, media, marketers και τρομοκράτες μάς υποχρεώνουν σε διαρκή εγρήγορση, σε κατάσταση συναγερμού. Στοχεύουν με φοβερή αποτελεσματικότητα στους υποδοχείς του φόβου. Τι από όλα αυτά, όμως, είναι πραγματικές απειλές και τι σενάρια συνωμοσίας;»
Photo by Willem Popelier